Pjoning – et minikurs i bilder

Pjoning er en kul teknikk! Det er også en enkel teknikk. Så enkel at alle kan klare det. 🙂

Pjoning er en gammel hekleteknikk, men jeg har ikke funnet noen opplysninger om hvor gammelt det kan være. Det mest presise jeg har funnet om teknikkens alder er “gammelt”. 😉 I Norge finnes det eksempler på pjoning fra 1800-tallet.

Kanskje du har hørt om pjoning under et annet navn? Gobelinhekling, mosaikkhekling og Bosninsk hekling er andre navn på pjoning. På engelsk kalles teknikken shepherd´s knitting eller single crochet og i Sverige kalles den smygmaskevirkning.

For å kunne pjone trenger du en heklekrok og garn. Det finnes egne pjonekroker, men det er ikke nødvendig. Bruker du heklekrok, velger du en krok som er 1 – 2 størrelser større enn det som er anbefalt til garnet du bruker.

Pjonekurs 13

Lær å pjone!

Tutorialen finner du HER.

Pjona plagg fra Stella Charming Design: pulsvantene Ixia og Iris, og lua Sitka.

Lykke til og kos deg! 🙂

21 thoughts on “Pjoning – et minikurs i bilder

  1. Hei!
    Da har jeg pjonet uten å vite det. Jeg bruker denne teknikken når jeg helkler den nederste kanten på luene mine. Den blir fast, men passe elastisk. Jeg bruker den bakerste delen av masken. Men det var en veldig fin instruksjon du har laget, takk skal du ha.

    Like

  2. Pingback: Ixia og Iris – to par pjona pulsvanter «

  3. Pingback: Heliantus og Rusoløye «

  4. Pingback: Anonymous

    • Heisann!
      Det finnes nok flere oppskrifter på pjona votter rundt omkring i den store viden verden. Jeg jobber nå med et pjonehefte som kommer ut i løpet av våren og dette kommer blant annet til å inneholde votteoppskrift. 🙂

      Like

  5. Pingback: Sitka – pjona lue | Stella Charming Design

  6. Pingback: Iris – Free pattern | Stella Charming Design

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts