Heliantus og Rusoløye

Heliantus og Rusoløye er to herlige tilbehørssett jeg er spesielt stolt av å presentere. Tidligere i høst fikk jeg spørsmål om jeg kunne lage et tilbehørssett eller to som kunne passe sammen med den populære Skogfrue. Selvsagt kunne jeg det, og garn ble valgt og sendt i posten. Like etter hadde datteren min, Frøya, høstferie og jeg bestemte at hun skulle settes i arbeid og være min assistent i ferien. Resultatet ble Heliantus og Rusoløye.

Det var i hovedsak Frøya som sto for den kreative biten. Hun trålet alle mine håndarbeidsbøker og plukket ut det hun likte best. I fellesskap puslet vi de ulike teknikkene og mønstrene sammen til to sett. Å være kreativ er en lek, men å være kreativ innenfor visse rammer, det er en utfordring. Denne gangen var det to tilbehørssett vi skulle lage, verken mer eller mindre, og vi hadde en begrenset mengde garn vi kunne bruke. Men hey, vi klarte det vi, og er særs fornøyde med oss selv. 😉

Heliantus består av votter, pannebånd og støvelpynt. Settet er strikket i DROPS Andes i fargene 5610 – brun og 4066 – lilla.

Settet er strikket, men vi har brukt pjoning på pannebåndet for å få pene kanter. Vottene har lange skaft som kan brettes ned.

Støvelpynten kan også brukes som leggvarmere. De har god vidde for å passe nedi et støvelskaft på 40 cm i omkrets, så om du hovedsakelig skal bruke dem som leggvarmere ville jeg kuttet noen rapporter i bredden slik at de sitter bedre rundt leggen.

Frøya stilte selv opp som modell for Rusoløye som består av lue og hals. Rusoløye er strikket i DROPS Andes i fargene 5610 – brun og 6420 – turkis. Lua er brukt som en baggy variant på bildene, men ribbekanten kan brettes opp og da sitter den tett og fint på hodet. I motsetning til Heliantus, der i hvert fall pannebåndet og støvelpynten er nokså feminint, kan Rusoløye godt brukes av begge kjønn. Faktisk lurte kjæresten min veldig på om jeg hadde lovet det bort, for han kunne godt tenke seg det selv.

Her har vi lekt oss litt mer med å blande teknikker. Toppen av lua – i turkis – er heklet, mens resten av lua er strikket. Halsen har pjona kanter, mens midten er strikket.

Bål og varme strikkeplagg holdt modellene varme, men bøllebullen Echo frøs selv med kåpe på. Da var saueskinn og en god armkrok god trøst. Ja, pølse var også en veldig god trøst. Det spørs om ikke en tett og varm hundegenser må bli mitt neste prosjekt.

Forklaring på hvordan du strikker flettestrikk finner du HER.

Tusen takk til Frøya for et kjempeflott prosjekt! Din debut som designer var knall! Jeg gleder meg til neste gang! 🙂

Oppskriften på Heliantus finner du HER.

Oppskriften på Rusoløye finner du HER.

Du får også kjøpt begge oppskriftene samlet HER.

You will find information about the design Heliantus in English HERE.

You will find information about the design Rusoløye in English HERE.

 

4 thoughts on “Heliantus og Rusoløye

  1. Veldig fine sett:) fint med den brune kanten på ørevarmeren. Var også veldig fint med lilla og brunt sammen og brunt og turkis sammen. Mine tre yndlingsfarger 🙂

    Like

  2. Pingback: Forklaring: Slik strikker du fletter |

  3. Pingback: Søstrene Aurora – Australis og Borealis |

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

