Pitti Filati 2014

The catalogue

Jeg var der. På selveste Pitti Filati i Firenze. Jeg har hatt lyst til å besøke den messa i årevis, men siden det ikke er en messe for privatpersoner og jeg ikke har planer om å selge garn selv har jeg ikke hatt anledning til å dra. Når To Damer i våres spurte om jeg kunne tenke meg å være med på messa for å  se hva som kunne inspirere en designer takket jeg selvfølgelig ja.

  • I was there. At THE Pitti Filati in Florence. I have wanted to visit Pitti Filati for years, but it is a professional fair and as I have no plans of selling yarn myself I have never had the occasion to go. When To Damer asked me this spring if I wanted to come and see what might inspire a designer, of course I said yes.

Det er spennende å se hva som rører seg i kulissene. Vi som ikke selv driver butikk, ser de ferdige nøstene ligge og friste i butikkhyller, men ingenting av prosessen bak. På messa fikk jeg innblikk i et av leddene og med det enda større forståelse for det enorme maskineriet som ligger bak de ferdige nøstene i hylla. Jeg skal ikke legge ut om det her, de fleste av dere kan sikkert selv tenke dere mye av det som må til fra lammet blir født (eller bomullen dyrket, for eksempel) til nøstet ligger der i garnbutikken. Jeg skal dog passe meg i framtiden for å si at garn er dyrt. Og jeg skal fortsette å bruke kvalitetsgarn i mine design.

  • It was interesting to get a glimpse of what is going on behind the scene. We who doesn´t run our own yarn shops, we see the finished skeins tempting us in yarn stores, but we see very little or nothing of the process behind it all. At the fair i got a look at a little bit more of the process and with it a greater understanding of the huge machinery behind finished skeins or balls of yarn. I won´t say much about it here, most of you can probably imagine quite a lot of what it takes from the lamb is born (or the cotton planted, for example) to the skein is in the yarn shop. Personally I will take care never to complain about expensive yarn again. And I will continue to use quality yarn in my designs.

På messa ble vi vist det lekreste garn! Herlige kvaliteter som ull, kasjmir, silke og alpakka i fantastiske farger. Garn som fikk oss til å si “ooooh” og “aaaaah”, nikke ivrig til hverandre og som for min del tryllet fram bilder av de lekreste plagg. Designideene kom fra overalt og ingen steder, og etter den første dagen på messa tegnet jeg skisser. Mange skisser. Jeg fikk ideer til helt andre plagg i helt andre stiler enn jeg har laget før, så det blir spennende å se hva som kommer ut av det og hvordan det blir mottatt.

  • At the fair we were shown the most fabulous yarn! Lovely qualities like wool, cashmere, silk and alpaca in wonderful colours. Yarn that made us go “ooooh” and “aaaah”, nod eagerly to each other and for my part conjured up images of gorgeous garments. The design ideas came from everywhere and nowhere, and after the first day of the fair I drew design sketches. A lot of sketches. I had ideas for other garments in very different styles from what I usually design and I am very exited about how they will turn out and how they will be received.

Hva som kommer ut av turen til Firenze og Pitti Filati vil framtiden vise. Følg med på To Damer og Stella Charming Design for å få stilt nysgjerrigheten.

  • The future will tell what comes out of this trip to Florence and Pitti Filati. Keep an eye on To Damer and Stella Charming Design to satisfy your curiosity.

inspirational colour chart

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

