Tutorial: Helpatent

Helpatent gir en vakker og elastisk ribb som kan brukes som vrangborder på plagg og på hele plagg. Ikke minst er det en fantastisk teknikk å bruke til skjerf og tepper fordi det er elastisk og luftig og gir flott struktur. Kantmasken jeg bruker finner du forklaring på HER. I en oppskrift vil helpatent gjerne stå forklart slik:

1. pinne: 1 kantmaske, * 1 rett, 1 kast, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes vrang *. Gjenta fra * — *, avslutt med 1 rett, 1 kantmaske.
2. pinne: 1 kantmaske, * 1 kast, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk neste maske og kastet rett sammen *. Gjenta fra * — *, avslutt med 1 kast, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes vrang, 1 kantmaske.
3. pinne: 1 kantmaske, * strikk neste maske og kastet rett sammen, 1 kast, løft 1 maske løst av som om den skulle strikkes vrang *. Gjenta fra * — *, avslutt med å strikke neste maske og kastet rett sammen, 1 kantmaske.
Gjenta 2. og 3. pinne.

Slik gjør du det:

1

Pinne 1: Den første masken på pinnen er kantmaske.

2

Pinne 1: Strikk den andre masken rett.

3

Pinne 1: Ta kast på pinnen og stikk pinnen inn i den tredje masken fra høyre mot venstre, som om du skulle strikke den vrang. Løft masken over på høyre pinne uten å strikke den. Kastet beholder du også på høyre pinne. Fortsett nå å strikke en maske rett, ta kast på pinnen og løfte den neste masken over på høyre pinne.

4

Pinne 1: Når du har 2 masker igjen på pinnen, strikkes disse rett. Den siste masken er kantmaske.

5

Pinne 1: Slik ser det ut etter at du har strikka den første pinnen. Du har nå et kast sammen med annenhver maske bortsett fra kantmaskene.

Den første pinnen strikkes kun en gang.

6

Pinne 2: Den første masken er kantmaske.

7

Pinne 2: Den neste masken på pinnen står alene og er vrang fra den siden du er på nå. Ta kast på pinnen, stikk pinnen inn fra høyre mot venstre som om du skulle strikke masken vrang og løft masken over på høyre pinne uten å strikke den.

8

Pinne 2: Den neste masken ligger sammen med et kast. Strikk masken og kastet rett sammen. Fortsett å ta kast på pinnen, løfte en maske over og strikke neste maske og kastet rett sammen.

9

Pinne 2: Når du har 2 masker igjen på pinnen, ta kast og løft den nest siste masken over slik du har gjort før. Den siste masken er kantmaske og strikkes rett.

10

Pinne 3: Den første masken på pinnen er kantmaske.

8

Pinne 3: Strikk den neste masken og kastet rett sammen.

12

Pinne 3: Ta kast på pinnen og stikk pinnen inn i neste maske fra høyre mot venstre som om den skulle strikkes vrang, løft masken over på høyre pinne uten å strikke den. Fortsett å strikke maske og kast rett sammen, ta kast og flytte den neste masken løst over.

Pinne 3: Avslutt pinnen med å strikke kastet og masken rett sammen. Siste maske er kantmaske og strikkes rett.

Pinne 3: Avslutt pinnen med å strikke kastet og masken rett sammen. Siste maske er kantmaske og strikkes rett.

Gjenta pinne 2 og pinne 3 til strikketøyet ditt er så langt du vil ha det eller så langt som det står i oppskriften du bruker.

Slik ser det ut. Legg merke til at kastene ligger sammen med de maskene de skal strikkes sammen med, så det er lett å se hvilke masker som skal løftes over og hvilke masker som skal strikkes sammen med kast.

Slik ser det ut. Legg merke til at kastene ligger sammen med de maskene de skal strikkes sammen med, så det er lett å se hvilke masker som skal løftes over og hvilke masker som skal strikkes sammen med kast.

Hva med avfellingen når du strikker helpatent? Se forklaring under:

Avfelling: Når du skal felle av helpatent strikker du kantmasken rett.

Avfelling: Når du skal felle av helpatent strikker du kantmasken rett.

Avfelling: Strikk masken og kastet rett sammen som før.

Avfelling: Strikk masken og kastet rett sammen som før.

17

Avfelling: Bruk venstre pinne til å få tak i den første masken på høyre pinne. Løft masken over den andre masken og du har felt av en maske. Pass på at du ikke strammer!

Avfelling: Masken som står alene (som du før ville løftet over sammen med et kast) strikkes vrang.

Avfelling: Masken som står alene (som du før ville løftet over sammen med et kast) strikkes vrang. Gjenta forrige trinn med å løfte den første masken på pinnen over den andre. Strikk så neste maske og kast rett sammen, løft første masken på høyre pinne over den andre. Fortsett til du har felt av alle maskene på pinnen.

19

Slik ser det ut med en pen avfellingskant i toppen. Helpatent er likt på begge sider.

Jeg har brukt helpatent som vrangbord på min Nattfiol.

2 thoughts on “Tutorial: Helpatent

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts