Strikkefestival på Fefor Høifjellshotell

Fredag 14. mars gikk startskuddet for en ny tradisjon på Fefor Høifjellshotell, nemlig en årlig strikkefestival. En hel helg på et flott hotell, krydret med mye spennende innen strikk og garn. Jeg fikk æren av å være med på begynnelsen, ved å vise fram noen av mine design på mannekengoppvisningen, samt holde kurs i hakking og pjoning under festivalen.

Fefor Høifjellshotell

Fefor Høifjellshotell er et sted med en sjel som traff meg midt i hjertet. Det er et sted fullt av tradisjoner og god stemning. Betjeningen og eieren var alle kjempehyggelige og gjorde oppholdet meget koselig. Maten var helt fantastisk! Vi fikk virkelig mye godt å velge mellom, tilberedt fra bunnen av på hotellet, og mange av råvarene var fra nærområdet. Jeg la min elsk på det som var gravet hjort eller reinsdyr, det var helt vidunderlig! Stedet og stemningen var sånn at jeg nesten trodde jeg skimtet Hercule Poirot i spisesalen eller Miss Marple i resepsjonen. Virkelig herlig! Nettsiden yter dessverre ikke stedet rettferdighet, men tro meg – det må oppleves! Besøk hotellets hjemmeside, eller facebookside.

Rittmesterens suite

Rommet mitt, Rittmesterens suite.

Svømmebassenget. / The swimming pool.

Svømmebassenget.

Mannekengoppvisning

Fredag kveld hadde vi mannekengoppvisning for alle gjestene på hotellet. Vi var tre designere som fikk æren av å vise våre design i tillegg til at det ble vist plagg fra Du Store Alpakka.

Chatrine Halvorsen er kvinnen bak Chatrines Living Design. Chatrine har en helt unik stil og hennes design er feminine og eventyraktige. Hun blander strikk og hekling med lette stoffer og tryller fram plagg som maner fram drømmer om blomsterenger og bare føtter. Besøk Chatrine Living Designs hjemmeside eller facebookside.

Chatrines Living Design. Foto: Chatrine Halvorsen.

Chatrines Living Design. Foto: Chatrine Halvorsen.

Denise Samson driver Andre Boller og er en mester på fletter og fargemønstre. Denises design er for det meste å finne i magasiner og ukeblader, men en oversikt finner du på hjemmesiden hennes. Denise sin stil er varm og delikat. Plaggene varierer i uttrykk og hun har design som kan passe til alt fra hyttekos til bryllup. Besøk Andre Bollers hjemmeside eller facebookside.

Design fra Denise Samson, Andre Boller. Foto: Chatrine Halvorsen.

Design fra Denise Samson, Andre Boller. Foto: Chatrine Halvorsen.

Jeg viste fram noe kjent og noe helt nytt på festivalen.

Her viser Rabin fram min Sikori, samt et tilbehørssett som kommer i pjoneboka mi. Foto: Chatrine Halvorsen.

Her viser Rabin fram min Sikori, samt et tilbehørssett som kommer i pjoneboka mi. Foto: Chatrine Halvorsen.

Designerne samlet etter visningen.

Fra venstre: Chatrine Halvosen, Stella Charming og Denise Samson.

Fra venstre: Chatrine Halvorsen, Stella Charming og Denise Samson. Foto: Chatrine Halvorsen.

Workshops og foredrag

Vi var tre stykker som holdt ulike workshops under festivalen. Chatrine Halvorsen tok for seg flere av teknikkene hun benytter i sitt design, Denise Samson tok for seg flettestrikk og jeg holdt kurs i både hakking og pjoning.

Her er jeg i gang med hakkekurs. / This is me during the workshop in Tunisian crochet.

Her er jeg i gang med hakkekurs. Skal si jeg koste meg!

I tillegg til alt det morsomme som foregikk med garn mellom hendene holdt Kari Hestnes foredrag om mirasolprosjektet og fargers innvirkning på oss. Det var to meget inspirerende foredrag! Har du ikke hørt om mirasolprosjektet før anbefaler jeg å lese om det nuh! Yogainstruktøren Rabin sørget for morgenyoga og syngebollemeditasjon under festivalen. Han jobber til daglig på BalanZen, som tilbyr blant annet yoga, massasje og syngebollemeditasjon. Sjekk ut BalanZens hjemmeside og facebookside.

Festivalen

Det var en morsom helg, med mange interessante mennesker og mye inspirerende underveis! Som jeg nevnte innledningsvis er strikkefestivalen på Fefor Høifjellshotell en ny tradisjon. Det betyr at dere som ikke fikk med dere årets festival får en ny mulighet til neste år. Planleggingen er allerede i gang for å gjøre neste års festival større og bedre. Dato for neste års festival er satt til 6. – 8. mars. Følg med på Strikkefestival på Fefor Høifjellshotell sin facebookside, eller hotellets hjemmeside framover for mer informasjon. Facebooksiden har også spennende detaljer fra årets festival. Les også Chatrines blogginnlegg om festivalen. Vi ses på neste års festival!

2 thoughts on “Strikkefestival på Fefor Høifjellshotell

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

