Tutorial: Krepsemasker

10

Krepsemasker er ganske enkelt fastmasker heklet fra venstre mot høyre, og det kalles også omvendte fastmasker. Det høres enkelt ut dersom du allerede kan hekle fastmasker, likevel kan det være en utfordring å få til første gang. I dette innlegget viser jeg trinn for trinn hvordan det gjøres.

Du kan avslutte ethvert håndarbeid med krepsemasker. Krepsemasker gir en robust, fast og vakker avslutning på arbeidet. Uansett om du strikker, hekler, pjoner eller hakker kan du avslutte med krepsemasker. Du kan lage en ramme rundt hele arbeidet ditt eller kun ha krepsemasker i toppen. Du kan avslutte flate, firkanta, runde og tubeforma arbeider med krepsemasker.

1

Jeg har startet med en prøvelapp der jeg har hekla fastmasker fram og tilbake. Når du skal begynne på krepsemaskene skal du ha retten av arbeidet mot deg, og du skal være klar til å begynne å hekle fra venstre side av arbeidet (eventuelt fra begynnelsen av omgangen).

2

Begynn med å bygge i høyden. Lag en luftmaske ved å ta kast på kroken og trekke gjennom løkken.

3

Trinn 1: Stikk kroken gjennom begge ledd av første masken fra venstre (noen steder har jeg sett at det står at man skal stikke i andre masken, men selv synes jeg det gir en rar forskyvning og man får et tomrom på begynnelsen av raden). Ta kast på kroken og trekk gjennom masken.

4

Trinn 2: Ta nytt kast på kroken og trekk gjennom begge løkkene som er igjen. Da står du igjen med en løkke på kroken.

5

Stikk kroken inn i neste maske og ta kast på kroken. Dette er en gjentagelse av trinn 1.

6

Ta nytt kast på kroken og trekk gjennom begge løkkene. Dette er en gjentagelse av trinn 2.

7

Vi går gjennom det en gang til: Stikk kroken gjennom begge ledd av masken.

8

Ta med deg tråden. Du kan ta kast på kroken slik jeg har vist over, eller du kan plukke den med deg uten å legge den rundt kroken, slik jeg viser her. Trekk tråden gjennom masken og behold på kroken.

9

Ta nytt kast på kroken og trekk gjennom begge løkkene på kroken. Nå står du igjen med en løkke på kroken.

10-11

Slik blir resultatet. Fra retten til venstre og fra vrangen til høyre.

Foto: Tommy Lokøy Design.

Eksempler på design med krepsemasker er Sitka, Norsk kamrygg og Honningblom.

One thought on “Tutorial: Krepsemasker

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts