Julekuler av garn

Ei venninne sendte meg en bilde av en julekule med garn på Pinterest. Her er linken til den første jeg så bilde av, og her er bilde av noen andre. Jeg likte ideen så godt at jeg ville lage mine egne varianter. Dette er jo perfekt julepynt for garnentusiaster!

Stella Charmings julekuler.

Jeg har brukt isoporkuler, ganske tynne blomsterpinner, garn, gullsnor, treperler og knappenåler (av typen med bittesmå hoder).

Materialer til julekuler

Slik gjør du det: Slå en knute ytterst på garnet. Fest knuten til isoporkulen med en knappenål. Knuten er kun for å ha noe å feste nåla i, og for at garnet ikke skal løsne. Nøst garnet rundt kula til hele er dekket. Eventuelt kan du male kula i samme farge som garnet, så gjør det ikke så mye om den ikke er heldekket med garn. Jeg har valgt å bruke et ganske billig garn, Nissegarn fra Marks & Kattens. Farge 1444 er akkurat passe dyprød, og det har bittelitt skimmer i seg. Du kan selvsagt bruke restegarn du har liggende også i stedet for å kjøpe. Når du er fornøyd klipper du av garnet og slår en ny knute ytterst på tråden. Fest knuta til kula med en ny knappenål.

Lag oppheng med gullsnor. Lag en passe stor løkke og fest knuten på løkka til isoporkula med to knappenåler. Sett knappenålene inn i kryss, slik at de ikke så lett blir dratt ut.

Lag strikkepinner av blomsterpinner og treperler. Jeg måtte sage til mine så de ble passe lange. Da fikk jeg to sett korte, og to sett lange pinner på omtrent 10 og 14 cm. Lim på treperler i enden. Jeg brukte dremelen til å bore opp hullene i perlene litt større, for de var ikke store nok til å træ på pinnene. Ha litt trelim i hullene, så sitter kulene perfekt. Jeg malte mine pinner gullfarget med hobbymaling. Træ pinnene gjennom garnet på kulene.

Det var det. Disse er lette og morsomme å lage. Ikke er det tidkrevende heller. Og så ble de kjempefine!

Stella Charmings julekuler

Det er mange måter å gjøre dette på. Bruk glasskuler i bunnen, som i eksemplene jeg så først. Du kan feste garnet til isoporkula med lim i stedet for knappenåler. Du kan bruke restegarnsnøster som de er i stedet for å vikle garnet rundt noe annet. Du kan kanskje bruke tannpirkere eller grillspyd som strikkepinner. Du kan eksperimentere med garntykkelser og kvaliteter. Det er bare å teste ut ideer.

Del bilder av dine hjemmelagde, garninspirerte julekuler på fb-siden min, så legger jeg alle samlet i et julekulealbum. God jul!

3 thoughts on “Julekuler av garn

  1. Pingback: Julegibort | Stella Charming Design

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts