Biblioteket: De beste strikkemønstrene

De beste strikkemønstrene – 300 strikkemønstre til alle som liker å strikke snek seg inn i biblioteket mitt tidligere i høst, rykende fersk og rett fra trykkeriet (nesten i hvert fall). Med mitt kritiske blikk har jeg studert den og konklusjonen er at den er veldig bra.

De beste strikkemønstrene

Boka er oversiktlig og lett å bruke og den er pen både inni og utenpå. Studer side 8 og 9 før du bruker boka. Disse sidene gir en fin oversikt over hvordan du bruker boka og hvordan boka er inndelt.

De beste strikkemønstrene

De 300 mønstrene i boka varierer fra det enkleste av det enkle, som rillestrikk, til kompliserte ting som kontstrikk og dobbeltstrikk. Og i mellom der et mylder av flettemønster, hullmønster og flerfargestrikk. Boka inneholder også mønstre som ikke er så vanlig, som hullmønstra bokstaver og tall. Med andre ord er den et spennende tilskudd til mønsterbiblioteket selv om du har hylla full av andre mønsterbøker.

Mønsterbiblioteket i boka er delt inn etter temaer, der hvert tema har egen fargekode:

  • Rett og vrang
  • Vridninger
  • Fletter
  • Hullmønster
  • Bobler og blader
  • Flerfargestrikk
  • Uvanlige mønstre
  • Bokstaver og tall

Denne inndelingen gjør boka oversiktlig og lett å bruke. I tillegg er hvert mønster merket med et tall fra 1 til 3 etter vanskelighetsgrad, der nivå 1 passer for nybegynnere.

Det er to ting til ved denne boka jeg falt helt for. Nederst på hver side i mønsterbiblioteket står en oversikt over tegnene brukt i diagrammene på siden, med forklaring. Du trenger altså ikke bla tilbake til en oversiktsside hver eneste gang du lurer på et av tegnene i et mønster eller skal strikke et. Dette er rett og slett genialt og burde være standarden i mønsterbøker. Den andre tingen er at når du sitter der og strikker og har tegnforklaringen nederst på siden så du slipper å bla, så har du kanskje glemt hva forkortelsene står for. Kjipern. Men denne boka har en utbrettbar klaff helt bakerst med alle forkortelsene! Brett ut, og voilà, mønster, tegnforklaring og forkortelser tilgjengelig på samme side!

Bak i boka er et kapittel som heter strikkekunnskap. Dette er et spennende kapittel som blant annet tar for seg hvordan du kan bruke mønstrene i boka til å lage egne design. Dette er et meget nyttig kapittel for alle som ønsker å designe noe selv. Boka inneholder også den obligatoriske delen der de grunnleggende teknikkene blir forklart for nybegynnere, samt et lite idégalleri. Helt bakerst i boka finnes en skatt, nemlig en virkelig god forklaring på hvordan man strikker etter diagram. Uansett om du er nybegynner eller viderekommen, om du bare strikker andres oppskrifter eller designer selv vil denne boka være nyttig og inspirerende.

Forfatter: Lesley Stanfield og Melody Griffiths
Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 978-82-02-41140-4
Originalens tittel: The knitter´s stitch collection

Tusen takk, Kaja Marie, for denne fine boka! Den kommer jeg til å ha mye glede av! Sjekk ut Kaja Maries blogg, Makaronibloggen. Den er ganske ny enda, men kreative Kaja Marie fyller den med spennende saker!

4 thoughts on “Biblioteket: De beste strikkemønstrene

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts