Supernova – jentenes favorittkjole

Det er meg en glede å endelig kunne presentere Supernova! Allerede kort tid etter at Skogfrue ble lansert begynte jeg å få spørsmål om jeg ikke kunne lage en barnevariant av denne genseren. Det er klart jeg kunne det! Faktisk var det planlagt varianter av denne genseren til hele familien helt fra den spede begynnelsen av Stella Charming Design. Jeg var nemlig aldri i tvil om at designet kom til å bli en favoritt blant alle familiens medlemmer.

Supernova kjole

Supernova er strikket i Mirasol fra Du Store Alpakka, i farge 2013 – rosa. Kjolen ble strikket til jenta på bildene så hun har fått velge farge selv. Det måtte bli rosa, ingen tvil! Mirasol består av 100 % alpakka og er et luksusgarn som er nydelig både å strikke med og bruke.

Supernova kjoleAkkurat som de andre variantene har også Supernova splitter i sidene på bolen og i halsen. En av de store fordelene med Supernova – sett med barns øyne er splitten i halsen. Denne kjolen vil aldri stramme og klø i halsen! Ikke bare er garnet mykt og godt, men splitten i halsen sørger for at kjolen er lett å ta på og av og at halsen aldri strammer og klør, uansett hvor aktivt og varmt barnet er. Tanken bak Supernova var å lage en kjole som kan brukes i alle situasjoner. Derfor er den like passende på skogstur eller i barnehagen med ullbukse under som den er til selskap med tynn strømpebukse og pensko. Lengden på kjolen og splittene i sidene sørger for at dette er en kjole man kan være aktiv i.

Supernova er meget nybegynnervennlig og for å kunne strikke den må du kunne legge opp, strikke rette og vrange masker og felle av. Oppskriften har jeg skrevet slik at alle skal kunne følge den – uansett hvor øvet du er i å følge oppskrifter. Her finner du ingen forkortelser og vanskelige formuleringer.

Fordi designet er så enkelt kan du lett gjøre en rekke endringer for å gjøre kjolen helt unik. For eksempel kan du pynte med en skinnsnor eller kanskje et silkebånd i splittene. Du trenger ikke engang lage hull så lenge snora eller båndet ikke er tykt. Til de som virkelig liker å pynte seg kan du strikke inn en glittertråd. Modellen jeg har laget er helt rett, men du kan gjøre skjørtet videre og la det skrå utover fra midjen. Eller du kan strikke inn favorittmønsteret eller sy det på med maskesting. Her er det mange muligheter!

Vil du ha genser i stedet for kjole? Ta en titt på Komet.

Supernova kjole

This pattern is available in English HERE.

4 thoughts on “Supernova – jentenes favorittkjole

  1. Hei!
    Mitt første store plagg, takk for fin oppskrift! 🙂 Strikker denne i str. 10 år og skal nå starte med raglanfellingen. Hvor ofte felle? Annenhver omgang? Her følges dine strikketips slavisk, også antall til raglan 🙂

    Like

    • Hei!

      Så hyggelig å høre at du strikker Supernova! Det er der det står “Fell hver 2. 2. 2.” (osv), under avsnittet “Splitten lager du slik” som gjelder. Jeg ser at jeg har plassert denne linja dumt i oppskriften. Svaret på spørsmålet ditt er: Ja, du feller på annenhver omgang/pinne 20 ganger i størrelse 10 år.

      Håper du koser deg med strikketøyet og at mottakeren av kjolen digger den!

      Stella 🙂

      Like

      • Du hadde jo skrevet det, må lese bedre neste gang.
        Tusen takk for hjelp og hyggelig tilbakemelding. En grålilla Supernova blir ferdig i kveld og mottakeren digger den allerede!
        Blir en Stella-genser til meg selv neste gang.
        Kine 🙂

        Like

        • Så gøy! Del gjerne bilde av Supernova på fb-siden min om du vil (eller om du har en blogg du legger ut bilder som jeg kan besøke?). Det er alltid kjempegøy å se når andre har strikket mine design. 🙂

          Spent på hvilken genser du velger til deg selv! 🙂

          Ha en strålende dag!

          Stella 🙂

          Like

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

