Biblioteket: Dødelige masker

Boka jeg presenterer i dag inneholder kun en enste oppskrift, og den har ingen bilder. Likevel er den en bok om strikking. På en måte.

For kort tid siden åpnet Eldorado bokhandel i gamle Eldorado kinos lokaler i Torggata i Oslo. Det er Nordens største bokhandel med 3200 kvm og omlag 102 tonn bøker. Puh! Ved første anledning etter åpningsdagen dro jeg med meg min mor for å sjekke ut herligheten. Med hver vår pølse innabords (man kan altså ikke utforske et slikt sted på tom mage og verken resturanten eller kafeen som ligger i tilknytning til bokhandelen var klare til å ta imot gjester enda) entret vi den storslagne bokhandelen. Vi sto litt storøyde i den flotte inngangshallen og tok inn endringene fra kino med billettluker og godtekiosker, til elegant bokhandel, da vi ble ønsket velkommen av ei hyggelig jente som forklarte oss forskjellen på denne bokhandelen og andre bokhandler. Eldorado er delt inn etter forlag, ikke etter sjanger. Dermed finner du ikke alle håndarbeids- og hobbybøkene du vil sjekke ut på ett sted, men fordelt på forlagenes tildelte hyller.

Mamma og jeg sjekket ut første etasje først og ble stående lenge og gruble på om det var en god idé å kjøpe et puslespill på 6000 brikker (Haha, det var lengre enn meg og nesten like bredt og ikke bare har jeg ikke noe sted å legge et slikt monsterpuslespill, men jeg ville jo aldri i verden blitt ferdig. Jeg har altfor mye å strikke til å ha tid til puslespill. Men motivet var fint da …) før vi ble oppslukt av moro-hyllene. Vi tilbragte en evighet blant morosakene. Det var så mye å trykke på og finne ut av og det blinket og tutet og vi fniste og koste oss som to småjenter. Her fant vi gaveideer til alle vi kjenner og litt til oss selv også, men lot alt stå for denne gang. Vi var tross alt her for å se på bøker.

Mamma og jeg er lidenskapelig glad i å lese. Bøker er nesten hellige. Ikke at alle bøker er like gode eller spennende i våre øyne selvsagt (og vi to har veldig forskjellig litteratursmak), men to permer med masse ark mellom, som noen har skrevet, det er spesielt. Kanskje er det noens livsverk mellom de to permene. Klart det er litt hellig. Å komme opp i andre etasje på Eldorado var nesten som å komme inn i en middelalderkirke der tilbedelse har pågått i århundre etter århundre. Det er en spesiell stemning på slike steder, en stemning man kan føle uavhengig av hvilken religiøs tilhørighet man selv har. Det er en følelse av ærefrykt, av håp og av tilbedelse. Sånn følte jeg stemningen var i andre etasje i splitter nye Eldorado bokhandel. Litt overveldende. Litt hellig. Og litt som å ha kommet inn i verdens største godtebutikk.

Vi mistet tidsperspektivet der vi gikk fra hylle til hylle. Leste på titler, baksider, bladde for å se på vakre bilder. Av og til ble vi sittende i ved et bord, oppslukt av en spesiell bok. Så mange titler. Så mange fristelser. Sukk! Jeg vet ikke helt hvor lang tid vi tilbrakte i butikken, men det var i hvert fall over tre timer. Timer tilbrakt i en helt spesiell og magisk verden. Man må ikke bruke timer hvis man skal handle her altså, man kan fint få hjelp av det hyggelige og hjelpsomme personalet til å finne fram til spesielle titler, men vi hadde nå tid til å kose oss og bruke den tiden vi ville. Og vi kunne fint la oss oppsluke, lenge.

Jeg fikk med meg en bok hjem denne dagen, nemlig denne:

Handlingen i boken foregår i Sea Harbor, en søvnig liten fiskerlandsby. Izzy Chambers har gitt opp sin advokatkarriere til fordel for å åpne garnbutikk her. Garnbutikken har blitt byens damers favorittsted; her skapes vakre plagg av garn og her blir nye bekjentskaper og vennskap til. En morgen blir liket av den vakre unge damen som leier etasjen over garnbutikken funnet i havna. Politiet tror dødsfallet har vært en ulykke, men Izzy og vennene hennes er av en annen oppfatning og begynner på egen hånd å nøste opp i trådene.

Det aller første jeg merket meg ved boka var språket. Det kan definitivt være for mange adjektiver i en bok. Jeg leste videre og det neste jeg merket meg var en uvilje mot å legge boka fra meg. Den er spennende og har driv nok til å holde på leseren. Det tredje jeg merket meg var at jeg ble sulten av å lese den. Det beskrives mange gode måltider i boka.

Det er noe med hovedpersonene, omgivelsene og måten historien blir nøstet opp som minner om Agatha Christie. Det er det jeg kaller stillferdig krim, og det er den eneste typen krim jeg liker. Vanligvis unngår jeg å lese krim. Det er ikke min sjanger. Men denne litt rolige måten spenningen bygges opp på, ved hjelp av iakttagelser, samtaler og tankespinn er behagelig å lese. Bokas språk er ikke det beste, og det er med stor ydmykhet jeg sier det. Jeg er ikke forfatter. Jeg kunne nok ikke ha skrevet en roman. Men jeg har polert stolene på Blindern med baken min i flere år mens jeg har studert språk. Riktignok flest døde språk, men dog. Jeg er språkentusiast. Jeg setter pris på en velskrevet roman, der språket og setningsoppbygningen er gjennomført og gjennomarbeidet. Det synes jeg ikke det er her. Som jeg nevnte over inneholder boka litt for mange adjektiver. Det gir språket et litt barnslig preg i mine øyne. Det er også en del skrivefeil, særlig i de siste kapitlene. Nå har jeg riktignok kun lest den norske oversettelsen, så det kan hende språket er bedre på originalspråket.

Nå skal jeg legge kritikeren og språknerden til side. Dødelige masker er lettlest og fengende. En kosebok som ikke krever noe av leseren, men underholder. Den er perfekt for grå dager (uansett om det er været eller humøret som er grått). Et pledd, en kopp god te, noen levende lys og Dødelige masker og vips – all gråhet er glemt. Bare sørg for å fylle kjøleskapet med noen gode oster og annet snadder før du begynner å lese. Og ha en flaske vin på lur. Du kommer til å bli både sulten og fysen mens du leser. Og når boka er lest ut og du lurer på hva du skal ta deg til nå, kan du jo teste oppskriften du finner bakerst i boka, et plagg som blir strikket av en av hovedpersonene underveis i handlingen.

Jeg har allerede satt bok 2 i serien på ønskelista mi.

Forfatter: Sally Goldenbaum.
Forlag: Aller Forlag.
ISBN: 978-8282688574.

4 thoughts on “Biblioteket: Dødelige masker

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

