En hyllest til strikkeprøver

Jeg har ikke møtt mange som liker å strikke prøver før de setter i gang med et prosjekt. De aller fleste jeg har snakket med om det har aldri tatt seg bryet med å strikke en eneste prøve. Så har da også de aller fleste av disse igjen endt opp med å strikke plagg som slett ikke så ut som bildet på oppskriften.

Strikkeprøver

Et knippe strikkeprøver der jeg har begynt med tynne pinner og jobbet meg oppover i pinnestørrelse for å få en følelse av garnet og ulike strikkefastheter.

Jeg kan ikke huske å ha strikket en eneste prøve før jeg begynte å designe. Til det var jeg altfor ivrig etter å komme i gang med prosjektene mine. Jeg hadde ikke tid å kaste bort på noe så kjedelig som å strikke en prøve. Jeg har definitvt opplevd det jeg beskrev over – å få plagg som slett ikke stemmer overens med forventningen. Blant annet strikket jeg en topp til meg selv som når den var ferdig kunne passe til en spinkel niåring. Det var mye arbeid med den toppen og jeg var superskuffa når den var ferdig. Jeg rakk den aldri opp, men jeg sydde ikke knapper i den heller. I stedet ble den liggende. Og liggende, og liggende. Den dukket opp innimellom som en ekkel liten påminnelse om alt arbeidet til ingen nytte. Hvorfor sydde jeg ikke knapper i den og ga den til en spinkel niåring lurer du kanskje nå. Jo, fordi dette var en kort og ganske avslørende liten sak (fra tiden da magene skulle være bare), som i mine øyne ikke var passende for småjenter. Jeg har strikket flere andre ting som jeg har gitt bort fordi jeg enten har strikket for løst eller for fast. Og jeg har strikket enda flere ting som jeg har rukket opp igjen og strikket på nytt. Likevel valgte jeg å fortsette sånn i stedet for å strikke prøver. For å strikke prøver ville jeg ikke kaste bort tid på!

Strikkeprøver

Her er strikkeprøver til Akeleie, Sikori, Neptun, Huldreblom, Solblom, Saturn og Snøklokke.

Når jeg begynte å designe måtte jeg begynne å lage strikkeprøver. En ting er å designe noe i glattstrikk, da kan man gå ut ifra strikkefastheten som står oppgitt på garnets banderole. Men kjenner du ikke garnet fra før av vet du jo ikke hvordan det blir. Og designer du noe med andre teknikker vil målene bli helt på viddene hvis du ikke strikker prøver. Ribbestrikk og fletter vil for eksempel trekke strikketøyet ganske mye sammen. Strikkeprøvestrikking er altså en helt nødvendig del av designarbeid.

Den aktiviteten som før hadde vært et ork, et slit, mindre fristende enn en to dager gammel matpakke med tørt brød og svett ost, ble – sakte men sikkert – til noe gøy. Det ble en del av den kreative prosessen. Nå er prøvestrikking en spennende oppdagelsesferd. Det er en prøvesmak på hvor fint plagget vil bli når det blir ferdig. Det er en prosess hvor det er lov å leke seg, bruke tid, boltre seg med teknikker og til slutt plukke ut det som passer best til ideen jeg jobber med. Akkurat nå jobber jeg med strikkeprøvene til en herrejakke.

Strikkeprøve

Strikkeprøve til herrejakke i dobbel Tynn Alpakka, farge 185, pinne 4.

Jeg har satt av en hel arbeidsuke i timer til å strikke prøver til denne jakka, fordelt over to uker fordi jeg også har andre ting jeg må gjøre. Hvor lang tid jeg bruker på å strikke prøver før jeg begynner å regne ut oppskriften varierer med hvor enkelt plagget er og hvor godt jeg kjenner garnet fra før. Jeg bruker lenger tid på å strikke prøver til denne jakka enn jeg vanligvis bruker til et plagg. Jeg har et bilde i hodet av hvordan jakka skal se ut og jeg har tegnet noen skisser. Nå jobber jeg med å finne ut av hvilke kanter jakka skal ha, hvordan kragen og stolpene skal se ut. Hvordan flettene skal se ut og hvilke strukturer som skal fylle opp mellom flettene. Til dette arbeidet bruker jeg blant annet Vogue Knitting, The Ultimate Knitting Book til å finne løsninger og inspirasjon.

Nå må jeg stikke for jeg har noen prøver å strikke! 😉

Jeg ønsker dere alle en inspirert og kreativ dag!

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts