Biblioteket: Vogue Knitting, The Ultimate Knitting Book

Med dette starter jeg en ny spalte i bloggen min. Her vil jeg presentere både teknikkbøker og oppskriftsbøker under overskriften “Biblioteket”. Første bok ut er klassikeren Vogue Knitting The Ultimate Knitting Book.

Vogue Knitting, The Ultimate Knitting Book

Dette er forsiden på mitt godt brukte eksemplar.

Vogue Knitting The Ultimate Knitting Book er omfattende, detaljrik og lett å bruke. Boka begynner på begynnelsen, med strikkingens historie. Deretter følger en omfattende guide til garn og hvordan forstå garn og ulike fibre. Det er selvsagt et kapittel om alt det ulike verktøyet man trenger for å strikke, fra strikkepinner til notatbok (Jeg er veldig glad de har tatt med notatbok – min beste venn både i strikkesammenheng og ellers). Herlig nerdete!

Teknikkdelen av boka er en skatt. Her presenteres mange mulige måter å gjøre de samme tingene på. For eksempel viser den 14 ulike måter å legge opp på. Den viser også både engelsk og kontinental måte å strikke på, samt for venstrehendte. Alt sammen vises med tydelige trinn – for – trinn-bilder og er lett å forstå. Her er eksempler på en mengde ulike mønstre som hullmønstre, fletter og mønstre med flere farger.

Boka dekker alle områder av strikkekunsten, fra opplegg til avslutning, økinger, fellinger, kanter, sammensying, mønstre og fargestrikk til hvordan du komponerer ditt eget plagg. Alle kapitlene er fargekodet slik at du lett finner tilbake til de ulike temaene. Når jeg nå sitter og blar i den ser jeg at jeg ikke på langt nær har ramset opp alle temaene boka tar opp. De 282 sidene boka består av er stappfulle av nyttig informasjon og inspirasjon.

Jeg bruker denne boka mye i mitt designarbeid. Den er helt utrolig nyttig og inspirerende. Den er virkelig den ultimate strikkeboka!

ISBN 13: 978-1-931543-16-3
ISBN 10: 1-931543-16-X

3 thoughts on “Biblioteket: Vogue Knitting, The Ultimate Knitting Book

  1. Pingback: En hyllest til strikkeprøver |

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

