Cumulus – hekla veske

Det er på tide å feire litt igjen! Denne gangen feirer jeg 50 000 treff på bloggen, hurra! Jeg feirer slik jeg liker å feire milepæler for Stella Charming Design – ved å gi noe tilbake til dere. Den aller kuleste måten å gjøre det på er ved å lage en gratisoppskrift, slik at alle som vil ha kan få. Denne gangen har jeg heklet en knallfin sommerveske (eller nett om du vil). Se!

Cumulus

En dag i forrige uke satt jeg og surfet på nettet. I forbifarten kom jeg over et bilde av noe som var heklet. Jeg surfet videre etter å ha tenkt “kult” og definitivt uten å bokmerke nettadressen eller gjøre noe annet lurt for å sikre meg at jeg kunne finne det igjen. Gnisten var imidlertid tent i meg, jeg likte ideen og tenkte at jeg helt sikkert kunne bruke teknikken til noe. Jeg satte meg ned foran maskinen for å finne igjen bildet av den kule teknikken, men uten hell. Da var det ikke annet å gjøre enn å finne fram garn og krok og lage min egen versjon av teknikken. En veske tok form. En superkul veske! Etterpå gjorde jeg et nytt forsøk på å finne igjen originalbildet, og denne gangen fant jeg det. Jeg ser at jeg ikke har gjort det samme som i eksempelet, og at med fargene jeg valgte så ble det et ganske annerledes uttrykk. Veldig stilig, begge deler!

Cumulus

Når man blir blåst avgårde av en storm av skapertrang er det fantastisk å ha et lite garnlager å ta av. Jeg fant fram noe DROPS Muskat jeg har overtatt etter min mor og som har ligget ubrukt i en kiste i flere år. Det passet utmerket. Fargene var fine og delikate, og bomull er supert til vesker. Jeg heklet i vei, og ble bare mer og mer fornøyd etter hvert som veska tok form. Det er bare det, viser det seg, at den nydelige grålilla fargen jeg hadde liggende ser ut til å ha blitt tatt ut av sortimentet. Jeg har lett i Oslos garnbutikker og på nett, men det nærmeste jeg finner er fargen 24 – mellomgrå og 01 – lys blålilla. Den lyse er farge 19 – lys grå, og er fremdeles tilgjengelig.

Cumulus, bunnen.

Detaljbilde av bunnen på Cumulus.

Jeg ville at bunnen skulle være lekker selv om den kanskje ikke blir gransket så ofte og det synes jeg at den ble. Ideen til den fant jeg i boka 150 strikke- og heklemotiver, en super idébok! Jeg har ikke fulgt oppskriften helt, men gjort min egen vri her også.

Cumulus, snor.

Detaljbilde av snora. Snora har jeg laget med snorgaffel. Du kan bruke strikkelise eller hekle snora i stedet, men bruker du snorgaffel får du en sterk og uelastisk lisse som passer perfekt.

Bruk gjerne et annet garn om du vil. Bare pass på at garnet ikke er særlig elastisk, og at du hekler forholdsvis fast. Tykkere garn vil gi en større veske og tynnere garn gir en mindre veske, med mindre du endrer oppskriften da.

Cumulus

Ser du hakkekrokene som stikker opp her? Det er fordi det kommer både hakketutorial og hakkeoppskrifter om ikke så altfor lenge. Det er bare å glede seg!

Foto: Tommy Lokøy Design.

Tusen takk til dere alle sammen og fortsatt god sommer! 🙂

You will find information about this design in English HERE.

One thought on “Cumulus – hekla veske

  1. Pingback: Lavori all'uncinetto, 10 tutorial con Drops Muskat, il cotone crochet più lucido e stabile | diLanaedaltrestorie

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

