Designenes navn

Noen av dere har kanskje undret dere over navnene jeg har valgt til designene mine. Jeg har fått noen kommentarer her og der av typen “åh, først nå skjønte jeg at det er blomsternavn”. For det er det det er, nemlig. Blomsternavn. 🙂

Når Kathrine fra Strikkenett.no og jeg begynte å planlegge samarbeid ville hun gjerne at jeg skulle navngi designene mine. Det ville jo vært mye kulere enn å bare nummerere dem. Jeg var helt enig, men å navngi design var fra før av den verste delen av hele designarbeidet i mine øyne. Derfor kjørte vi på og lanserte de første designene i våres uten navn. Jeg var imidlertid ikke helt fornøyd, det hadde virkelig vært mye kulere om designene fikk navn. Dette med navn til designene surret rundt i underbevisstheten i noen uker og plutselig fikk jeg en super idé. I stedet for å velge navn fra alle mulige ord i hele verden ville jeg velge navn fra temaer. Jeg lagde en liste med flere aktuelle temaer (jeg er lidenskapelig glad i lister) og valgte blomsternavn for 2012-designene.

Damms store flora for Norge og Nord-Europa. Trykk på bildet for link til boken hos Cappelen Damm.

Damms store flora for Norge og Nord-Europa har vært et superkult hjelpemiddel, og den har gjort jobben mye lettere. Med over 2400 arter har jeg virkelig hatt litt å boltre meg i. Det er så mange fine blomsternavn, men også rare og bisarre. Det er slett ikke alle som passer til håndarbeid. Bondetobakk, hønsekjeks og stankstorknebb ble liksom aldri vurdert. 😉

Nå som vi har gått over til 2013 har jeg lagt den store floraen på hylla for denne gang. Med januardesignet, som lanseres hvert øyeblikk, får dere vite hvilket tema jeg har valgt for dette året. Hint: Det er ikke tegneseriefigurer. 😉

2 thoughts on “Designenes navn

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

