Sikori – kjærestens favorittgenser

Sikori har blitt en genser med historie allerede i det den ble lansert. Det begynte med at jeg ønsket meg en helt spesifikk genser. Den var blant annet inspirert av Alvefolket, en tegneserie av Wendy Pini jeg leste mye som barn og fremdeles elsker. Den var også inspirert av vikingetidens og middelalderens tunikaer. Dette var i min designerkarrieres spede begynnelse, og jeg koste meg stort underveis med å lage den. Den har vært flittig brukt de siste 3- 4 årene og komplimentene har haglet fra første stund. Dette er tydeligvis en modell som faller i smak hos mange.

Her er et bilde av meg tatt nylig, der jeg sitter og koser meg med min favorittkaffe (dobbel latte med hasselnøttsirup, mmmmmmm! 😉 ) i min favorittgenser. Genseren har vært med meg overalt de siste årene; på kafé, skogsturer og utenlandsreiser. Den bærer etter hvert preg av å være en favoritt, den er litt nuppete her og der og ser godt brukt ut, men jeg blir bare mer og mer glad i den. Originalen ble strikket opp i Du Store Alpakka sitt Miski, et supermykt garn av lama.

Når jeg skulle starte opp med mitt eget design var jeg aldri i tvil om at denne genseren, som har fått navnet Skogfrue, skulle være et av de første designene ut. Denne gangen valgte jeg å lage den i DROPS Andes, et herlig garn i 65 % ull og 35 % alpakka.

Egen presentasjon av Skogfrue, som ble lansert i mars i år, finnes her.

Når kjæresten min først så min originale genser, og deretter var med på fotografering av Skogfrue som skulle legges ut for salg ble han helt i fyr og flamme. Han ville også ha en sånn genser. Helt lik! Han presset seg til og med inn i min genser, som til hans store skuffelse var altfor liten. Det er jeg veldig glad for at den var, ellers tror jeg ikke jeg hadde fått den tilbake. 😉

Resultatet av kjærestens ønske ble Sikori.

Jeg strikket mer enn gjerne genser til kjæresten min. Til Sikori valgte jeg DROPS Big Merino, et mykt, litt stretchy ullgarn i farge 05 Mocca.

Noen endringer måtte gjøres i prosessen med å gjøre Skogfrue om til Sikori. Skogfrue er tilpasset kvinnens kropp og skrår svakt inn fra hofte til bryst. Det gjør ikke Sikori, den er like vid hele veien for å passe til mannens kropp. Sikori har dessuten ikke så dyp splitt i halsen som Skogfrue har.

Jeg har selvfølgelig strikket Sikori med raglan! Raglan er flatterende på de fleste og plagg med raglan sitter godt. Har jeg nevnt at jeg elsker raglan? 😉

For de som lurer på hvordan Big Merino holder seg kan jeg fortelle at dette er genseren slik den ser ut etter to måneders flittig bruk. 🙂

Sikori er enkel å justere slik at den passer akkurat til den som skal ha den. Jeg har skrevet noen tips til tilpasning inn først i oppskriften.

Vil du også strikke Sikori til en mann som har fortjent en fin genser? Eller kanskje du er strikkende mann som vil gi deg selv noe fint?

Oppskriften på Sikori får du kjøpt HER.

Ha en fortsatt strålende dag! 🙂

This pattern is available in English in my Ravelry pattern store.

29 thoughts on “Sikori – kjærestens favorittgenser

  1. Åh, de var fine, både til hun og ham. Og ser absolutt overkommelig ut å strikke til ham (jeg har nemlig en litt høy terskel for å sette i gang med noe til ham, siden han er 4 str større enn meg).

    Like

  2. Tror det blir både sikori til mannen og skogfrue til meg etterhvert:) nydelige gensere!
    Fin blogg du har. Prøvde å legge den til i min bloggliste, men fikk det ikke til:(

    Like

  3. Hei, hvilken farge er det på skogfrue, den som modellen har på seg, vil nemlig bestille den samme da det er ‘min’ farge… godt alternativ til “Dorthe” ;-))

    Like

  4. Da ser det ut til at jeg ender opp med to gensere og ikke én som jeg først hadde tenkt… Har forelsket meg i Skogfrue, men bestemt meg for å gjøre ferdig andre prosjketer før det kjøpes inn garn og mønster.

    Like

    • Åh, så hyggelig! Veldig fornuftig å gjøre ferdig litt før man gyver løs på nye prosjekter. Ikke at det alltid er så lett når iveren og inspirasjonen til noe nytt presser på. Det er strikkernes store utfordring, det der. 😉

      Like

  5. Pingback: Cocoa – on the go go: Kakaobaren på Grünerløkka «

  6. Hei, begge genserene er nydelige! Jeg elsket også Alvefolket når jeg var liten, fantastiske ilustrasjoner. 🙂 Morro at du har latt deg inspirere av den. Jeg lurer på om det er mulig å kjøpe den orginale oppskriften, den du har strikket med Miski? Syns den så utrolig deilig ut! (Er ikke så god på å regne om hvis jeg skal bytte garn.)

    Like

    • Hei, så hyggelig at du liker genseren! 🙂
      Enig, Alvefolket er helt herlig!
      Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg med oppskrift på genseren i Miski, men jeg har den ikke. Dette var et av de tilfellene der jeg satt og strikket til meg selv, etter mine mål, og så tok jeg ikke notater underveis. Det er en erfaring jeg har lært av, for å si det mildt. Det er innmari dumt å ikke skrive opp underveis hva man gjør! Det blir så utrolig mye ekstraarbeid når man finner ut at man vil lage oppskrift i etterkant eller strikke samme plagg på nytt. Når jeg nå engang skulle lage oppskrift på denne genseren falt valget på DROPS Andes fordi det kjentes så mykt, deilig og passende ut, og det er kun i det garnet jeg har regnet ut oppskriften.

      Hvis du bestemmer deg for å prøve med Miski likevel (og finner noe annet å bruke Andes til 😉 ) så kan jeg selvfølgelig og med stor glede hjelpe deg å regne ut maskeantall og fellinger for din størrelse. 🙂

      Like

  7. Drops Andes er mitt absolutte favorittgarn, men det er lite oppskrifter å finne til det. Når vil du legge ut oppskriften i barnestørrelse? Jeg vil strikke den i størrelse 10 år…:-)) Den er bare lekker. Og Drops Andes har også så mange utrolig fine farger:-)

    Like

  8. Pingback: Oppskrifter i DROPS Loves You #2 «

  9. Pingback: Stellacharming.no |

  10. Hei. Jeg har strikket sikori til min mann, men når jeg skulle vaske den ble den 3ganger så stor. Hva kan jeg gjøre for å få den til å passe igjen? Veldig kjederig da den har blitt gigantisk. Ellers kjempe fin genser.

    Like

    • Hei!

      Så hyggelig å høre at du har strikket Sikori, og så veldig kjedelig å høre at den ble så rar i vask. Jeg er dessverre ingen ekspert på vask av ulltøy. Jeg klarte å krympe Sikorien jeg strikket til kjæresten min, så jeg opplevde altså motsatt problem som deg. Jeg misforsto banderolen og vasket genseren for hardt.

      Det er jo garanti på garn så vidt jeg vet, så hvis du har vasket genseren slik det står på banderolen tror jeg du skal få det erstattet, men jeg jobber verken for DROPS eller Strikkenett.no så jeg vet ikke hvordan slike ting ordnes opp i altså. Jeg tror du må ta kontakt med Strikkenett.no eller DROPS for å høre hva som gjelder og hva du eventuelt kan gjøre med genseren.

      Det finnes også forumer (strikkeverden og uformelt) der det er mange flinke mennesker med mye erfaring. Du kan eventuelt spørre der om noen har tips til deg.

      Jeg håper du finner ut av det og at det ordner seg så genseren får normal fasong og størrelse igjen! Lykke til!

      Stella

      Like

  11. Pingback: En hyllest til strikkeprøver |

  12. Pingback: Skogfrue genser / Lady of the Forest sweater | Stella Charming Design

Legg igjen en kommentar / Share your thoughts

